Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/32/113732/aktuellfriskvard.se/public_html/conn.php on line 5 Aktuell friskvćrd - Naturlig friskvćrd för den medvetna människan
Hem Friskvćrd Skönhet Hälsotips Prenumerera Om tidningen Kontakta oss

PRENUMERERA

 

AKTUELL FRISKVÅRD

 
 
 
 
 
 
 

Andas avslappnat


ANDNINGEN REGLERAR VÅRA KÄNSLOR.

Andningen berÀttar hur vi egentligen mÄr och vi kan ocksÄ, med hjÀlp av andningen, medvetet pÄverka vÄrt vÀlmÄende. NÀr vi bukandas syresÀtts dubbelt sÄ mycket blod mot nÀr vi andas med bröstkorgen. Djupandningen sÀnker ocksÄ trycket inne i brösthÄlan, förbÀttrar blodcirkulationen och gör det lÀttare för blodet att ÄtervÀnda till hjÀrtat. Det Àr ocksÄ viktigt att andas ut ordentligt för att förhindra ökning av koldioxidhalten i blodet, som i sig kan vara Ängestskapande och i mÄnga fall ge huvudvÀrk. De flesta av oss lÀgger inte mÀrke till hur vi andas. NÀr vi stressar eller blir rÀdda Àr det vanligt att vi drar kortare andetag eller hÄller andan. DÀrför kan vi inte andas lugnt och samtidigt vara stressade. Vid en naturlig inandning blir magen större och vid utandning dras den in. Kontrollera din andning ett par gÄnger om dagen, tex vid fikapauserna.


 

Andas rÀtt och fÄ bÀttre livskvalitet


ANDNINGEN ÄR SÅ VIKTIG FÖR VÅRA LIV ATT DET ÄR DÖDLIGT ATT VARA UTAN DEN I BARA NÅGRA MINUTER.

En vuxen mÀnniska kan vara utan mat i par veckor och vatten nÄgra dagar men inte utan syre mer Àn fyra minuter eftersom hjÀrnan tar skada dÄ. Felaktig andning Àr en vanlig orsak till dÄlig hÀlsa. MÄnga sjukdomar grundlÀggs delvis genom för grund andning; lungsjukdomar, hjÀrtfel, blodtrycksproblem, astma och magtarmsjukdomar för att nÀmna nÄgra.


Vi anvĂ€nder vĂ„r andning till att kontrollera oss sjĂ€lva, tex vid koncentration, sorg, rĂ€dsla, vrede och stress. Kort andning bidrar till att kroppens muskler spĂ€nns vilket resulterar i att vi kĂ€nner oss Ă€n mer stressade och följden blir kronisk trötthet. Att lĂ€ra sig andas djupt och avslappnat kan vara till stor hjĂ€lp vid depression, Ă„ngest eller paniksymtom. MuskelspĂ€nningar slĂ€pper och sinnet blir lugnare. Även smĂ€rta kan lindras med hjĂ€lp av lugn och djup andning. Kan man förbĂ€ttra sin andning med fem procent tjĂ€nar kroppen tusen andetag och bli mer effektivt avgiftad samt blir piggare.

Nittio procent av syret i ÀmnesomsÀttningen kommer frÄn andhÀmtningen och tio ifrÄn maten. Kroppen Àr gjord för att göra sig av med 70% av slaggprodukterna genom utandningen. Luften vi andas in ska fylla lungorna för att syresÀtta blodet som cirkulerar i vÄra kroppar. Andas vi för grunt stannar gifter kvar i kroppen och belastar vÄra organ. Vid ytlig andning förs luften bara till de övre delarna i lungorna medans blodet i lungorna pressas nerÄt med hjÀlp av hjÀrtat och tyngdlagen. Det betyder att den syrerika inandningsluften aldrig kommer ner till det stora blodflödet medan det koldioxidrika blodet stannar kvar i nedre delen av lungorna. 

Vi andas ca 20.000 gÄnger per dygn och ca 600 miljoner gÄnger under ett helt liv. Inandningsluften innehÄller 20% syre, 79% kvÀve och 1% koldioxid. Utandningsluften innehÄller 14% syre, 69% kvÀve, 5% koldioxid, 12% vattenÄnga och andra gaser. LÀr vi oss andas mer effektivt fÄr vi bÀttre livskvalitet i alla avseenden.

SÄ dra ett djupt andetag - ofta. Stanna upp och andas ofta, för dÄ lugnar du kroppen och ditt nervsystem. Andas lugnt genom nÀsan sÄ ökar din syresÀttning och avslappning.

Läs mer >>

 

ANNONSER

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

© Aktuell friskvćrd. Texter fćr kopieras om källan anges. Producerad av www.riffreklambyra.se.