Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/32/113732/aktuellfriskvard.se/public_html/conn.php on line 5 Aktuell friskvćrd - Naturlig friskvćrd för den medvetna människan
Hem Friskvćrd Skönhet Hälsotips Prenumerera Om tidningen Kontakta oss

PRENUMERERA

 

AKTUELL FRISKVÅRD

 
 
 
 
 
 
 

Detoxa dig pigg och vital


KÄNNER DU DIG TRÖTT, SVULLEN OCH HÄNGIG OCH LÄTT BLIR SJUK ÄR DET KANSKE DAGS FÖR EN RENINGSKUR. DET ÄR ETT EFFEKTIVT SÄTT ATT RENSA BORT GAMMALT OCH FYLLA PÅ MED NY ENERGI.

Du kan förbÀttra ditt mÄende avsevÀrt genom att göra reningskurer och undvika sÄdant som kroppen inte tÄl. MÄnga mÄr dÄligt för att deras system Àr överbelastade av dÄlig kost, stress, stÀndigt spring frÄn den ena uppgiften till nÀsta utan andrum, brist pÄ motion, dÄlig sömn, rökning, luftföroreningar, mycket socker och sÄ vidare. Allt detta hÀmmar kroppens naturliga utrensnings- och lÀkningsförmÄga.
Under en detoxkur Àr det inte bara kroppen som renas utan Àven sjÀlen blir piggare. Detox renar inte bara kroppen. Det höjer ocksÄ din medvetenhet. Under en detox lÀr du dig en massa om vilken kost som Àr bra för just dig, om att slÄ av pÄ takten och ta hand om dig. PÄ det sÀttet Àr detox Àven sjÀlavÄrd. Du fÄr kontakt med din egen energikÀlla. En detox frigör inte bara mycket kroppslig energi, utan Àven mental. OcksÄ tankar kan vara förgiftade, av stress, till exempel. MÄnga mÀrker att de tÀnker klarare efter en detox. Undvik detox: Om du Àr gravid, ammar eller eller svÄrt sjuk. Samma om du Àr anemisk (har blekt, blodfattigt utseende) för dÄ mÄste du stÀrka din energi först.


TÀnk pÄ detta innan du börjar:

  • Ät i lugn och ro. Inte pĂ„ stĂ„ende fot, tala inte i telefon, jobba inte samtidigt.
  • Innan du Ă€ter, andas en stund. 
  • NĂ€r du Ă€ter, tĂ€nk pĂ„ att du gör det för att nĂ€ra kroppen. Titta, lukta, smaka med nĂ€rvaro, vĂ€lbehag och förundran.
  • Ät lĂ„ngsamt, tugga noggrant, sluta Ă€ta en stund innan du blir mĂ€tt. Du blir mĂ€tt pĂ„ mindre. Det tar 10–15 min för mĂ€ttnadskĂ€nslan att komma. Äter du fort Ă€ter du lĂ€tt för mycket. 
  • Drick vatten! 
  • Ät helst ekologiskt sĂ„ att du fĂ„r i dig sĂ„ lite bekĂ€mpningsmedel och andra miljögifter som möjligt.

Läs mer >>

 

HÀr fÄr du tips och rÄd av Sanna Ehdin för att göra din vÄr riktigt glad och energirik! 


1–2 VECKORSPROGRAM FÖR DETOX

1. Ät lĂ€tt och mindre portioner Ă€n du brukar. Inspireras av stenĂ„lderskosten eller maten i ”Sannas Matbok för den sjĂ€lvlĂ€kande mĂ€nniskan”: Fiberrika grönsaker, fisk, nötter, bĂ€r, örter. Ångkokt fisk med rĂ„ris och grönsaker Ă€r en utmĂ€rkt lunch/middag. Nötter och en kopp grönt te eller misosoppa Ă€r toppen som mellanmĂ„l.


2. Ät pĂ„ regelbundna tider. Det förhindrar blodsockerfall/pendlingar. Ny forskning har visat att kroppen vill ha och mĂ„r bra av regelbundna vanor.

3. Uteslut: Socker, vitt mjöl (godis, bullar, kakor, bröd) och andra kolhydrater som snabbt höjer ditt blodsocker (som har högt GI, glykemiskt index). 

  • JĂ€sta produkter: vin, öl etc för att stĂ€vja jĂ€sningsprocessen i kroppen/rensa ut jĂ€stsvampar (Candida). 
  • Halvfabrikat. SĂ€mre nĂ€ringsinnehĂ„ll. Onyttiga tillsatsĂ€mnen/ kemikalier.
  • Kaffe, te, cola, annat koffein.
  • Frukt. JĂ€ser lĂ€tt i kroppen dĂ„ det innehĂ„ller mycket fruktsocker. Avgiftningen blir effektivare om kosten Ă€r fruktfri ett par veckor. Grapefrukt kan vara okej.

4. Drick mycket vatten. GÀrna 2 liter om dagen. Alternativ: grönt/rött te. InnehÄller massor av antioxidanter. 

5. Motionera regelbundet! Minst 20 minuter per dag sÄ att du svettas. Tips: Börja dagen med en rask promenad. 

6. Undvik stress. Ägna sĂ„ mycket tid som möjligt Ă„t sĂ„dant som ger dig lugn, ro och glĂ€dje. Se pĂ„ saker som gör dig glad, undvik negativa nyheter.

7.  Vitaminer och mineraler som underlÀttar avgiftningen: 

  • A-vitamin (smör, fiskleverolja, Ă€gg).
  • B6-vitamin (bland annat i vetekli, vetegroddar, banan).
  • C-vitamin (svarta vinbĂ€r, nyponsoppa, persilja, pepparrot, gul paprika, kiwi).
  • E-vitamin (vetegrodds- oliv, raps-, linfröolja).
  • Bioflavonoider (blomkĂ„l, björnbĂ€r, citrus, katrinplommon, nypon, svarta vinbĂ€r, druvor).
  • Fosfatidylkolin. Brist kan ge fettlever (bland annat lecitingranulat/olja, Ă€ggula, vetegroddar).
  • Sulforafaner (broccoli, brysselkĂ„l, grönkĂ„l).
  • Glukarater (citrus, tomater).
  • Glutation. Antioxidant. Viktig för avgiftning (frukt/grönt, bland annat avokado, sparris, grapefrukt, tomater).

Tips: Havsalgen i Prodenplaqueoff stimulerar avgiftningen. Bra Àven mot tand-, gall- och njursten. 

8.  Avgiftande örter: Maria-/mjölktistel, grönt te, chisandra, lakritsrot, gurkmeja, aloe vera.

9. Komplettera med en detoxkur. Steg 1– 8 rĂ€cker lĂ„ngt för att avgifta kroppen, men vill du djupsanera systemet Àr det viktigt att komplettera med en avgiftningskur (örtkur) som deaktiverar virus, absorberar slagprodukter, miljögifter samt parasiter och hjĂ€lper till att spola dem ur kroppen. (UltraDetox frĂ„n Holistic Ă€r en kur med hög fiberhalt och 35 örter som frĂ€mjar tarmfloran och renar kroppen.)

Efter detoxen: Försök att behÄlla goda matvanor. GÄr du direkt tillbaka till gamla mönster stressar du kroppen rejÀlt. Om/nÀr du Äter börjar Àta mat som du uteslutit under detoxen, lÄt det ta tid. Och kom ihÄg! Strunta i mat du upptÀckt att du inte mÄr bra av. 

Läs mer >>

 

Om du har mindre tid



WEEKEND-DETOX

En aktiv vilodag kan rĂ€dda helgen. Bra mot förstoppning, uppkördhet eller nĂ€r du vaknar helt slut en lördag och kĂ€nner dig bakis av för mycket arbete och för lite sömn



1. Drick ett par glas vatten nÀr du gÄr upp. Undvik kaffe och svart te.
2. SÀtt dig inte och lÀs tidningen. GÄ ut och gÄ eller jogga i stÀllet, i minst 40 minuter. Oroa dig inte för att du Àr trött! Du blir snart piggare.
3. Efter cirka en timme, Àt till exempel en fruktsallad eller lÀttkokta grönsaker. Frukt Àr lÀttsmÀlt, fiberrikt, utrensande, hjÀlper magen att komma igÄng (NÀr du Àter enbart frukt passerar den magen pÄ 30 minuter, dÀrför Àr det okej hÀr.). Drick mer vatten och/eller grönt/rött te, som har massor av antioxidanter.
4. Sov en stund pÄ eftermiddagen. Stimulerar kroppens sjÀlvlÀkning/ÄterhÀmtning. 
5. Ät en lĂ€tt mĂ„ltid pĂ„ kvĂ€llen, till exempel kokt fisk med grönsaker. Eller linssoppa. Protein Ă€r viktigt, sĂ„ att hjĂ€rna och kropp ”kan ladda förrĂ„den” under natten.
6. FortsÀtt dricka vatten och örtte till maten och under dagen! Obs! ingen alkohol!

Läs mer >>

 

Tips som hjÀlper detoxen


– TranbĂ€rsjuice (sockerfri). Rensar bra, frĂ€scht!
– Örter till exempel basilika och salvia. IngefĂ€ra, kummin, kanel Ă€r kryddor som Ă€r bra för matsmĂ€ltningen, motverkar svullnad och gaser. De flesta örter inom asiatiska kök Ă€r renande och hĂ€lsobefrĂ€mjande. Att dricka hett ingefĂ€rste Ă€r vĂ€rmande och stimulerar leverns avgiftning.
– Bastu. Renande, skönt, avkopplande! 
– Torrborstning. FĂ„r fart pĂ„ cirkulationen. 
– Mjuk lymfmassage. Stimulerar lymfsystemet, motverkar ansamling av vatten och slaggprodukter. Testa följande minilymfmassage hemma: Ta tag i fotknölen och dra fingrarna Ă€ndĂ„ upp till lĂ„ren ett flertal gĂ„nger. Om kroppen hĂ„ller för mycket vĂ€tska samlas det lĂ€tt kring fotlederna. 
– Åk pĂ„ detoxsemester, om du kan. Ett miljöombyte och den struktur som ett fĂ€rdigt avgiftningsprogram ger kan göra det lĂ€ttare att hĂ„lla sig till detoxen. Och du fĂ„r lite distans till din vardag!
Tips: Physilliumfröskal hjÀlper. De absorberar gifter ur tarmen och Àr ett bra bulkmedel. Finns hos hÀlsokosten. 


 

Christina Doctare


FÖRSLAG ATT INFÖRA BOT-AVDRAG

Christina Doctares förslag att införa ett Botavdrag gör det möjligt för alla att dra av 50.000 kronor för att förbÀttra hÀlsan. Givetvis mot uppvisande av kvitton för de utförda behandlingarna.


 

För optimal hÀlsa och prestation


INFÖR ETT BOT-AVDRAG

ROT-avdraget som infördes 2008 gör det möjligt att dra av upp till 50.000 kronor nÀr man renoverar sitt hus eller bostadsrÀtt. Nu Àr det dags att införa ett nytt avdrag som kan nyttjas av alla landets invÄnare. Ett införande av BOT-avdrag syftar till att uppmuntra mÀnniskor att förebygga ohÀlsa och mÄ bÀttre. Man ska kunna dra av kostnader för massage och andra kroppsterapier pÄ samma sÀtt som ROT-avdraget. En liten kostnad som kan ge vinst bÄde för individ och samhÀlle samt effektivt avlasta den överanstrÀngda skolmedicinen.


Alla kroppsterapeuter och övriga utövare av komplementÀrmedicinska behandlingsmetoder, som i dag inte har möjlighet att leva fullt ut pÄ sitt yrke, skulle nu kunna fÄ heltidsjobb. Det vore en enorm vinst för samhÀllet med ökade skatter och momsintÀkter, eftersom komplementÀrmedicinen i motsats till sjukvÄrden fortfarande Àr momsbelagd med 25 procent.

Ett Botavdrag Àr ett steg i rÀtt riktning och Àr ett genialt sÀtt att stimulera medborgarna till att ta itu med sina hÀlsoproblem. Ytterligare en fördel Àr att den skolmedicinska sektorn fÄr en omedelbar avlastning samt att individen fritt kan anlita den komplementÀrmedicinska sidan av hÀlsovÄrden. Trots att komplementÀrmedicinen inte subventioneras med statliga medel samt dessutom belastas med 25 procent moms anvÀnder sig redan fler Àn 50 procent av medborgarna av dessa behandlingar för att mÄ och fungera bÀttre.

Läs mer >>

 

ANNONSER

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

© Aktuell friskvćrd. Texter fćr kopieras om källan anges. Producerad av www.riffreklambyra.se.