Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/32/113732/aktuellfriskvard.se/public_html/conn.php on line 5 Aktuell friskvćrd - Naturlig friskvćrd för den medvetna människan
Hem Friskvćrd Skönhet Hälsotips Prenumerera Om tidningen Kontakta oss

PRENUMERERA

 

AKTUELL FRISKVÅRD

 
 
 
 
 
 
 

Attityd, tro och förvÀntan


MUNTERGÖK ELLER DYSTERKVIST?

Det mesta hĂ€r livet beror pĂ„ vilken instĂ€llning vi har. Till exempel kan ett halvfyllt glas tolkas pĂ„ tvĂ„ olika vis: Den positive ser glaset som halvfullt och den negative ser glaset som halvtomt
 Muntergöken vĂ€ljer att se möjligheter vart den Ă€n gĂ„r, tĂ€nker glada tankar, fokuserar pĂ„ det som finns att vara glad för och har en positiv attityd till det förgĂ„ngna, nuet och framtiden. Dysterkvisten vĂ€ljer att se brister i det mesta, tĂ€nker deppiga tankar, förvĂ€ntar sig problem, fokuserar pĂ„ misslyckanden och har en negativ attityd till det förgĂ„ngna, nuet och framtiden.


Den nivÄ av lycka, glÀdje, kÀrlek, vÀlmÄende, framgÄng eller vad helst annat som vi önskar Àr ett direkt resultat av vad vi fokuserar pÄ. Hur vi kÀnner Àr inte beroende av vad som hÀnder oss i livet, det Àr vÄr tolkning av det som sker. Inget har nÄgon statisk mening utom den mening vi ger det genom vÄr tolkning! Det finns studier dÀr en person under hypnos berörs av en isbit efter att ha fÄtt informationen om att det Àr en bit glödande metall. Med resultatet att brÀnnblÄsor upptrÀdde pÄ stÀllet dÀr isbiten placerats! Vad som rÀknades var inte den faktiska verkligheten utan personens tro. HjÀrnan gör helt enkelt vad den Àr tillsagd genom vÄr tro.

VÄr tro och förvÀntningar lÀmnar direkta kommandon till vÄrt nervsystem. Tron Àr drivkraften som för dig mot dina mÄl och ger dig visshet om hur du ska nÄ dit. Varje svÄrighet innehÄller fröet till en lika stor, eller större, möjlighet. Att tro pÄ begrÀnsningar skapar begrÀnsade mÀnniskor. FramgÄng föds nÀr vi blir medvetna om att vi kan vÀlja det vi tror pÄ. Din verklighet Àr den verklighet du skapar genom det du tror pÄ. VÀlj vad du ska tro pÄ med största omsorg.

Rom byggdes inte pÄ en dag och mycket kan kan Ästadkommas bara genom att göra smÄ justeringar av attityd, av vad man faktiskt gör av sin tid och hur bra vi förvaltar oss sjÀlva och vÄra liv. Första delen till förÀndring handlar om att tro. Om en idrottsman inte tror att det hjÀlper att trÀna, gissa hur glatt han dÄ hoppar ur sÀngen pÄ morgonen för dagens första trÀningspass? Om en person inte tror att företaget kommer att belöna dem för att de jobbar hÄrt, hur motiverade Àr de dÄ att jobba? Om en person inte tror att de kan förbÀttra sig sjÀlva och sina liv, hur mycket energi vÀljer de dÄ att Àgna sig sjÀlva, tex genom att Àta bÀttre och trÀna mentalt - oavsett hur bra de har hört att det Àr (för alla andra...)?

Att tro pÄ sin egen förmÄga att förÀndra framtiden Àr alltid första steget mot att leva ett bÀttre och roligare liv. SjÀlva ordet motivation har ju med motiv att göra. KÀnner du dig omotiverad, beror det pÄ att du helt enkelt behöver ge dig sjÀlv starkare skÀl till varför du ska göra det. Och kanske behöver du ocksÄ ta fram din mest envisa sida för att hjÀlpa dig sjÀlv att genomföra det du vill göra. "Jag vill! Jag ska! Jag kan!"

Läs mer >>

 

Veckla ut din person


Den personliga utvecklingen Àr grunden till allt: din instÀllning, dina vanor, din hÀlsa och ditt sÀtt att fungera i livet. En mÀnniskas sjÀlvbild utgör grunden för hur vÀl hon kommer att lyckas och mÄ i livet. Begreppet sjÀlvbild Àr en sammanfattning av sjÀlvförtroende, sjÀlvkÀnsla, sjÀlvrespekt och sjÀlvtillit.


Undersökningar har visat sjÀlvbildens betydelse för att kunna göra sig sjÀlv rÀttvisa inom alla livsomrÄden. För att stÀrka sjÀlvbilden och bygga upp den inre kapaciteten till högsta möjliga nivÄer, vare sig det handlar om fysiska, sociala eller mentala förmÄgor, Àr mental trÀning och visualisering effektiva redskap. MÄlet för den mentala trÀningen Àr att bygga upp en livskvalitet, dÀr en viktig del Àr att lÀra sig leva i nuet. Det vi kallar koncentration, inlevelse, fokusering, mindfullness, flyt etc. Àr olika benÀmningar pÄ detta.

Det som hindrar oss att leva i nuet Àr förstÄs tankar som antingen gÄr bakÄt eller framÄt. Om man delar upp tillvaron i nuet, framtiden och det förflutna, sÄ hÄller de flesta med om att nuet Àr viktigast och det förflutna Àr minst viktigt. Varför tÀnker vi dÄ mer pÄ det förflutna Àn pÄ framtiden, och ofta dÄ pÄ vÄra sk misslyckanden? Jo, sÀger mÄnga, det förflutna har ju hÀnt medan framtiden vet de inget om. Mental trÀning syftar till att skapa en positiv attityd till sig sjÀlv och sin omgivning samt att skapa motiverande "minnen" av framtiden, att för sitt inre se och kÀnna att man mÄr bra och ha lyckats med det man önskar och har som mÄl. Ett tips Àr att om du kÀnner dig trött eller lite lÄg, prova att inom dig sjÀlv sÀga med pigg och glad röst, att du Àr kraftfull, stark och energisk! Upprepa flera gÄnger och tala till dig sjÀlv med inlevelse och engagemang. KÀnn skillnaden mot nÀr du tÀnker att du Àr trött, inte hinner, orkar eller att nÄgot Àr jobbigt. Kom ihÄg att det vi tÀnker mest pÄ Àr oftast sÄ det blir.

Läs mer >>

 

VÄra förestÀllningar styr


Vi mÀnniskor har en enastÄende förmÄga för att skapa olika sinnestillstÄnd för oss sjÀlva. VÄra förvÀntningar har stort inflytande över vÄrt tÀnkande och uppfattning om vÄr omvÀrld och som ett resultat av detta vÄrt vÀlmÄende. VÄrt hÀlsotillstÄnd beror dÀrmed till stor del av vÄra mentala förestÀllningar; vad vi anser om livet, om mÀnniskor vi möter och framförallt om oss sjÀlva - bÄde pÄ det medvetna och det omedvetna planet.


Mental trÀning stÀrker vÄrt fokus
Mental trÀning sysslar med det som sker i huvudet pÄ oss varje dag. DÀr pÄgÄr stÀndigt mentala processer av tankar, bilder, attityder och kÀnslor. Det som skiljer oss mÀnniskor Ät Àr innehÄllet i dessa processer. Vi kan ha tankebilder som antingen hjÀlper oss eller stjÀlper oss. Den mentala trÀningens syfte Àr just att man pÄ ett metodiskt sÀtt ska kunna lÀra sig till att ta kontroll över sina tankar, bilder och kÀnslor. VÄra tankar och uppfattningar om oss sjÀlva pÄverkar hur vÄr framtid kommer att gestalta sig.

Mental trÀning fungerar pÄ alla!
Och pĂ„ samma sĂ€tt som att du inte fĂ„r bra kondition av att springa din livs första joggingrunda, krĂ€ver ocksĂ„ mental trĂ€ning just trĂ€ning! Det Ă€r dĂ€rför oerhört viktigt lite envis trĂ€ning en period för att mĂ€rka resultatet. Med mental trĂ€ning fĂ„r du lĂ€ra dig att styra dig sjĂ€lv med bilder istĂ€llet för att ”ta i”. NĂ€r vi anstrĂ€nger oss blir det ofta det motsatta resultatet. Om du anstrĂ€nger dig för att tex somna ligger du vaken eller för att bli lugn sĂ„ blir du istĂ€llet orolig. Tar du i för att springa fortare sĂ„ gĂ„r farten ner etc. Genom att bildmĂ€ssigt bestĂ€mma vad du ska göra och sedan lĂ€mna utförandet till kroppen eller genomförandet till sinnet sĂ„ kommer du att spara mycket energi. Mental trĂ€ning syftar till att skapa en positiv attityd till sig sjĂ€lv och sin omgivning samt att skapa motiverande "minnen" av nuet och framtiden, att för sitt inre se och kĂ€nna att man mĂ„r bra och ha lyckats med det man önskar. Skulle du kĂ€nna dig trött eller lite lĂ„g, prova att inom dig sjĂ€lv sĂ€ga med pigg och glad röst, att du Ă€r kraftfull, stark och energisk - om och om igen! Ta fram en inre bild av dig, full av energi! KĂ€nn skillnaden mot nĂ€r du tĂ€nker att du Ă€r trött, inte hinner, orkar eller att nĂ„got Ă€r jobbigt. Kom ihĂ„g att det vi tĂ€nker mest pĂ„ Ă€r oftast sĂ„ det blir.

SĂ€g vad du vill ha – inte vad du vill undvika
SĂ€g att du tex vill ha bĂ€ttre kondition. DĂ„ Ă€r det ditt mĂ„l. Ditt mĂ„l Ă€r din destination och ger dig en riktning att röra dig mot. Positiva mĂ„l Ă€r motiverande och energigivande. Om vi bara talar om och tĂ€nker pĂ„ det vi inte vill ha tex övervikt, trötthet eller att vi har usel hĂ€lsa - sĂ„ Ă€r det precis det vi fĂ„r. VĂ„rt medvetande jobbar alltid Ă„t det hĂ„ll vi riktar vĂ„ra tankar. HjĂ€rnan uppfattar inte ordet inte. SĂ„ om vi sĂ€ger att vi inte vill ha dĂ„lig kondition, inte vill ha extra stoppning kring midja och lĂ„r, inte vill vara trötta, sĂ„ uppfattar vĂ„rt medvetande att det Ă€r just det vi vill ha – bristande energi och motivation. Om nĂ„gon sĂ€ger till dig; ”TĂ€nk inte pĂ„ en rosa elefant”. SĂ„ Ă€r det ganska svĂ„rt för dig att lĂ„ta bli att tĂ€nka pĂ„ en rosa elefant. AlltsĂ„, det Ă€r förödande att tĂ€nka pĂ„ vad vi inte vill ha.

Var smart och konstruktiv – fokusera pĂ„ vad du vill ha. Till exempel - "Jag Ă€r Ă€lskad av alla, de blir glada nĂ€r de ser mig", ”Jag har super-bra kondition och jag Ă€lskar att röra pĂ„ min kropp” eller ”Jag Ă€r stark som ett lejon och min kropp Ă€r full av energi” eller ”Jag gillar mig sjĂ€lv och jag Ă€r vĂ€rd att mĂ„ riktigt gott – jag vĂ„rdar min kropp varje dag” eller ”Jag njuter av att motionera – det Ă€r nĂ„got av det roligaste jag vet!”.

Läs mer >>

 

ANNONSER

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

© Aktuell friskvćrd. Texter fćr kopieras om källan anges. Producerad av www.riffreklambyra.se.