Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/32/113732/aktuellfriskvard.se/public_html/conn.php on line 5 Aktuell friskvŚrd - Naturlig friskvŚrd fŲr den medvetna mšnniskan
Hem FriskvŚrd SkŲnhet Hšlsotips Prenumerera Om tidningen Kontakta oss

PRENUMERERA

 

AKTUELL FRISKVÅRD

 
 
 
 
 
 
 

Mineraler


MINERAL√ĄMNEN SKILJER SIG FR√ÖN VITAMINER GENOM ATT DE √ĄR OORGANISKA, VILKET INNEB√ĄR ATT DE INTE KAN SKAPAS AV¬†LEVANDE ORGANISMER UTAN M√ÖSTE UTVINNAS UR JORDEN AV V√ĄXTER.

De som kallas för mineraler och behövs i lite större mängder är till exempel kalcium, magnesium, fosfor, natrium och kalium. Spårämnen behövs i ytterst små mängder och mäts i milligram så som till exempel järn, selen, koppar, krom, mangan, jod och zink.


Kalcium
Basg√∂rande mineral som fungerar tillsammans med magnesium. Viktigt f√∂r skelett, r√∂relsef√∂rm√•ga och¬†nerver. Kalcium beh√∂vs f√∂r musklernas och nervernas funktion, f√∂r att bygga upp ben och t√§nder, och f√∂r att blodet ska kunna koagulera. Bristsymptom: Benbrott. Problem med h√•r och hud, sk√∂ra naglar. Muskelkramper, karies, s√∂mnbesv√§r. Nervositet,¬†√•ngest och l√§ttretlighet. √Ėgonlocksryckningar, domningar, allergier och h√∂gt blodtryck.

Bra kalciumkällor: Oskalade sesamfrön, ost, persilja, mjölk, hasselnötter, strömming, ägg, musslor, mjölkprodukter samt vissa bladgrönsaker, t.ex. grönkål och broccoli.

Magnesium
Basgörande mineral som samarbetar med kalcium. Nödvändig för hypofysens funktion. Lugnar binjurarnas stress. Har en avslappnande verkan på muskler. Bidrar till god sömn. Allergireducerande.  Bristsymptom: Irritation, allmän svaghet, kramper, tics, darrningar, överkänslighet för ljud, depression, inlärningssvårigheter, PMS, kronisk ryggsmärta, förstoppning och allergier. Extremt hård träning, fysisk- och mental stress kan leda till magnesiumbrist. Begär efter choklad kan påvisa magnesiumbrist så har du choklad-nojja då och då, prova att balansera magnesium.

Bra magnesiumkällor: Vetekli, sojabönor, hasselnötter, sötmandel, råris, räkor, banan, musslor och grönkål.

Zink
Zink √§r ett mineral som medverkar i ungef√§r 100 olika funktioner i kroppen och som svenskar ofta har stor brist¬†av. Zink kr√§vs f√∂r bla produktion och lagring av insulin. Zink reglerar immunf√∂rsvaret. Beg√§r efter salt eller¬†kolhydrater kan visa p√• zinkbrist. Bristsymptom: F√∂rs√§mrad smak- och luktf√∂rm√•ga. D√•lig aptit, tillv√§xtrubbningar, f√∂rs√§mrad s√•rl√§kning samt¬†hudf√∂r√§ndringar som till exempel akne, eksem, b√∂lder, rosacea och hudsprickor. H√•ravfall. Synf√∂r√§ndringar,¬†s√§rskilt att kunna skilja p√• bl√• och gr√∂na nyanser. √Ėgonsjukdomar s√•som gr√• starr.

Bra zinkkällor: Krabba, hårdost, bryggerijäst, ostron, nötlever, grahamsmjöl, ägg och vitkål. 

Kisel
Kisel är ett naturligt spårämne som är helt nödvändig för vår kropp. För att alla livsprocesser skall fungera finstämt och optimalt i balans med varandra är det helt nödvändigt att kisel finns tillgängligt i rätt mängd. Kilsel stärker hår, hud och naglar. Kisel i form av kiselsyragel är en mycket välbeprövad och kliniskt testad behandling som ökar läkningsprocesser i hud och slemhinnor men som också ger naturlig hjälp mot matsmältningsproblem, diarré samt att det hjälper mot mindre brännskador och sår, samt insektsbett. Kisel finns i alla organ och strukturer där bindväv förekommer, dvs i skelett, hud och hur såväl som i blodkärl och lungor. Kisel tillsammans med andra spårelement spelar förmodligen en viktig roll mellan de olika bindvävsfibrerna. Kisel är också ett viktigt ämne för skelettets och broskens ämnesomsättning.  Bristsymptom: Kiselbrist resulterar ofta i icke-specifika symptom, som trötthet, uthållighet, initiativlöshet, nedstämdhet, försämrad motståndskraft och förtidigt åldrande. Kisel motverkar därigenom problem orsakade av den egentliga anledningen, t ex svag bindväv, hudåkommor eller ont i leder. Kisel arbetar inifrån för att förbättra utseende, utstrålning, försvarssystem mot infektioner eller för att motverka för tidigt åldrande.

Bra kiselkällor: åkerfräken, vete, hirs, havre, korn, ris, rödbeta och lök.

Syra-basbalansen
Kroppen efterstr√§var balans mellan basiska och syrabildande √§mnen. Symptom p√• syra√∂verskott: s√∂mnl√∂shet, ledinflammation, migr√§n, mycket l√•gt blodtryck, kvarh√•llande av v√§tska,¬†omv√§xlande f√∂rstoppning och diarr√©, br√§nnande k√§nsla i munnen, diabetes, mags√•r. Syrabildande kost: Kaffe, kakao, ketchup, k√∂tt, oliver, peppar, socker, mj√∂lprodukter mfl. Dessutom producerar¬†kroppens egna funktioner syra, tex andning, hj√§rtats slag och musklernas arbete. K√§nslor av r√§dsla och chock samt¬†ultraviolett str√•lning √∂kar syrahalten i kroppen. √Ąven r√∂kning, andningss√§tt, klimatf√∂r√§ndringar, stress och trauma¬†p√•verkar pH-v√§rdet. Basbildande kost: Fikon, aprikoser, avokado, gurka, citron, honung, majs, r√•kost, grape och melon samt tillskott med mineraler.

Kroppens pH-v√§rde b√∂r¬†ligga p√•, 6,4 ‚Äď 7,2. Neutralt pH-v√§rde √§r 7,0.

Lšs mer >>

 

ANNONSER

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

© Aktuell friskvŚrd. Texter fŚr kopieras om kšllan anges. Producerad av www.riffreklambyra.se.