Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/32/113732/aktuellfriskvard.se/public_html/conn.php on line 5 Aktuell friskvćrd - Naturlig friskvćrd för den medvetna människan
Hem Friskvćrd Skönhet Hälsotips Prenumerera Om tidningen Kontakta oss

PRENUMERERA

 

AKTUELL FRISKVÅRD

 
 
 
 
 
 
 

Sömn


Det Àr ganska vanligt i dagens samhÀlle att nÄgon gÄng dÄ och dÄ fÄ lite svÄrt att sova periodvis. Vissa hamnar i en ond cirkel av dÄlig sömn under lÀngre perioder. Man har sÄ mycket att göra, har svÄrt att somna, vaknar och kan inte somna om. Att sova för lite, eller för mycket, gör att kroppen slits snabbare och vi utsÀtts för ökade risker. Forskningen visar en stark koppling mellan vÄr sömn och vÄr hÀlsa. Att sova bra Àr dÀrför en bra grund för en god hÀlsa.


Sov gott
God och tillrÀcklig sömn Àr viktig för att reparera och bygga upp kroppens alla celler samt för hjÀrnans möjlighet att bearbeta information och dagens alla intryck. För lite sömn gör oss trötta och kan ge försvagat immunsystem, diabetesliknande reaktioner, lÀgre nivÄer av tillvÀxthormon, sÀnkt energinivÄ, ojÀmn mental och fysisk förmÄga. Power-naps, 10 - 20 minuters vila eller sömn, ger ökade energiresurser och ÄterhÀmtning under dagen. Har du svÄrt att somna pÄ kvÀllen sÄ gÄ upp ur sÀngen igen, drick i stillhet en kopp örtthé eller vatten, kanske i skenet av ett levande ljus. Har du huvudet fullt av mÄsten eller oroande tankar sÄ skriv ner dem i ett kollegieblock för att kunna lÀgga dem Ät sidan under natten och fortsÀtt vid behov arbetet med dem nÀsta dag. TÀnk ocksÄ pÄ att bastanta mÄltider precis innan lÀggdags kan störa sömnkvalitén. NÀr du vÀl lagt dig tillrÀtta i sÀngen igen kan du fokusera pÄ att andas lugnt, slappna av och tÀnka lÄngsamma tankar, ungefÀr som i ultrarapid, med lugn och trött röst.

Läs mer >>

 

ANNONSER

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

© Aktuell friskvćrd. Texter fćr kopieras om källan anges. Producerad av www.riffreklambyra.se.