Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/32/113732/aktuellfriskvard.se/public_html/conn.php on line 5 Aktuell friskvŚrd - Naturlig friskvŚrd fŲr den medvetna mšnniskan
Hem FriskvŚrd SkŲnhet Hšlsotips Prenumerera Om tidningen Kontakta oss

PRENUMERERA

 

AKTUELL FRISKVÅRD

 
 
 
 
 
 
 

Vitaminer


V√ÖRT N√ĄRINGSBEHOV VARIERAR LIVET IGENOM.

Ordet vitamin kommer fr√•n latinet d√§r ‚ÄĚvita‚ÄĚ betyder liv. Begreppet vitaminer inneb√§r att organiska f√∂reningar i sm√•¬†m√§ngder √§r viktiga f√∂r att kunna uppr√§tth√•lla god h√§lsa. Ett vitamin √§r en organisk f√∂rening som framst√§lls av¬†levande organismer; v√§xter, djur eller mikroorganismer. Utan vitaminer kan inte enzymprocesserna fungera.¬†Vitaminer √§r viktiga f√∂r tillv√§xt, fortplantning och √§mnesoms√§ttning.


Det tar längre tid för kroppen att påvisa en brist på ett fettlösligt vitamin än ett vattenlösligt. Att överdosera ett vattenlösligt vitamin är inte hela världen då överskottet lämnar kroppen den naturliga vägen, men däremot fettlösliga vitaminer lagras i kroppen och kan ge kraftiga biverkningar. Hur som helst så är det få människor i dag som har för mycket av något näringsämne, snarare då för lite av något då vår kosthållning är bristfällig på de flesta håll. 

Ibland är kosttillskott det mest praktiska och effektiva och i vissa fall det enda sättet att tillgodose hela näringsbehovet. De som har passerat "mitt i livet"-gränsen kan behöva se över sitt vitaminintag, då kroppens förmåga att ta upp näringsämnen minskar med åren. Vitaminer i kosten bidrar till hälsa och välbefinnande på många olika sätt och de är en investering för en sund framtid

A-vitamin 
Fettl√∂sligt vitamin som verkar som antioxidant. Samverkar¬†med bland andra E och C-vitamin. √Ėkar motst√•ndskraften mot infektioner. Gynnar tillv√§xten hos barn. Skelettet, synen, t√§ndernas emalj, h√•ret, huden¬†och v√§vnaden. Skyddar slemhinnor, epitel och cellmembranerna. Oumb√§rlig f√∂r synen och bevarar hornhinnans genomskinlighet. A-vitamin motverkar f√∂r tidigt √•ldrande samt g√∂r hyn ren och klar. F√∂rb√§ttrar hudens¬†plasticitet och √∂kar fuktigheten i huden, ett riktigt sk√∂nhetsvitamin. A-vitamin motverkar solens √•ldrande verkan. Bek√§mpar fria radikaler och √∂kar¬†cellf√∂rnyelsen. A-vitaminbrist kan orsaka att naglarna l√§tt bryts. Torr, oj√§mn eller fl√§ckig hy, akne och torra √∂gon kan¬†ocks√• bero p√• A-vitamin brist. Bristsymtom: Allergier, akne, astma, bih√•leinflammation, diabetes, br√§nnskador, nattblindhet, synneds√§ttning,¬†luktf√∂rlust, stress, hudsjukdomar, frakturer, d√•lig tillv√§xt och torra slemhinnor m.fl symtom.¬† Finns i: Nypon, hjortron, kantareller, katrinplommon, aprikoser, avocado, spenat, r√∂d paprika, persilja, mor√∂tter, n√§sslor,¬†gr√§sl√∂k, f√§nk√•l, sm√∂r, helmj√∂lk, fisk och lever m.fl. livsmedel.

Betakaroten  
Betakaroten omvandlas till A-vitamin i kroppen, som har egna uppgifter mot åldrandet, speciellt i fråga om att stärka immunförsvaret. Karotener är växtfärgämnen som lagras i huden där de medverkar till färgen på huden. Betakaroten skyddar cellerna genom att motarbeta fria radikaler. Forskningsresultat visar att betakaroten ger ett ännu bättre skydd vid tex cancer än vad själva A-vitaminet gör. A-vitamin är även ett viktigt näringsämne för de körtlar vid hårrötterna som förser varje hårstrå med näring inifrån.

Betakaroten finns i: Morötter, sötpotatis, persilja, grönkål, spenat, morotsjuice, mango, papaya, nätmelon, pumpa, squash.

B-vitamin
B-vitaminer Vattenl√∂sliga vitaminer som samverkar med √∂vriga vitaminer. B-vitaminer √§r bra f√∂r¬†√§mnesoms√§ttningen, vktiga f√∂r immunf√∂rsvaret och¬†nervsystemet samt f√∂r hud och muskler. B-vitaminerna¬†kan √§ven¬†skydda mot stress, nedst√§mdhet, hj√§rt- och k√§rlsjukdomar och flera andra¬†sjukdomar. Tar man h√∂ga doser av ett B-vitamin kan balansen med de andra B-vitaminerna st√∂ras. B-vitaminerna samspelar med varandra och andra besl√§ktade √§mnen som kan komma¬†via kosten. F√∂rs√∂k att √§ta en kost som √§r naturligt rik p√• alla¬†B-vitaminer samt √∂vriga vitaminer. √Ąter du tillskott av B-vitaminer s√• blir du b√§st hj√§lpt av ett tillskott som inneh√•ller alla formerna.

Vitamin B1 (Tiamin)
B1 behövs vid kolhydratomsättningen för att ge energi i cellerna. Bristsymptom: Nervinflammation, neuralgi, matsmältningsproblem, hypoglykemi, alkoholism, besvär med hjärtfunktionen, ryggskott, ischias, hudbesvär. Finns i: Fullkornsprodukter, torkade baljväxter och inälvsmat. 

Vitamin B2 (Riboflavin)
B2 medverkar vid förbränning av fetter, proteiner och kolhydrater. Viktigt för hud, hår, naglar och ögon. Bristsymptom: Sprickor i mungiporna, såriga näsborrar, blodsprängda ögon, muskelsvaghet, apati, ljuskänslighet och rinnande ögon. Finns i: Mjölk, mesost, ärtor, bönor, gula frukter och grönsaker.

Vitamin B3 (Niacin)
B3 är centralt för bildandet av hormoner (könshormoner, kortison, tyroxin och insulin). Medverkar vid energiproduktionen. Kan sänka högt blodtryck och för hög kolesterolhalt. Kan förbättra rosacea, en hudåkomma som orsakar ansiktsrodnad vilket beror på att små blodkärl i huden utvidgas. Detta leder till en för kraftig tillväxt av talgproducerande körtlar, vilket i sin tur resulterar i akneliknande utslag. Det drabbar särskilt kvinnor i klimakteriet. Bristsymptom: Brist kan störa matsmältningen och ge tjocktarmsinflammation. Yrsel, sömnlöshet, irritation, illamående och huvudvärk är också vanligt. Finns i: kyckling, ägg, fläskkött, nötkött, vetegroddar, cheddarost, torsk, lammkotletter, kalkon, fullkornsbröd.

Vitamin B5 (Pantotensyra)
Stimulerar cellförnyelse, läkning, motverkar ärrbildning, gör huden mjuk. Bristsymptom: Oro, irritation, trötthet, utmattning, glykoskänslighet, lågt blodtryck, ledvärk, kramp m.m. Finns i: kalvlever, sesamfrön, jordnötter, valnötter, torkade fikon, torkade aprikoser, äpplen, avokado.

Vitamin B6 (Pyridoxin)
B6-vitamin måste vara närvarande när signalsystem som serotonin och nor-adrenalin bildas av aminosyrorna tryptofan respektive tyrosin. Har en antihistamin och vätskedrivande effekt. Bristsymptom: Problem med leder, ödem, anemi, allergier, kramper, neuralgier, depressioner, åderbråck, hemorrojder m.m Finns i: vetegroddar, vetekli, torsk, nötkött, nötlever, kalkon, bananer, mango, vitkål, brysselkål, bananer.

Vitamin B7 (Biotin)
Medverkar vid oxidationsprocesser i cellerna, katalyserar syntesen av fettsyror och hemoglobin. Aktiverar enzymer som medverkar till kroppens försvar mot bakterier. Kan bildas av tarmfloran.

B9-vitamin (folsyra)
B9 fungerar som ett co-enzym vid många kemiska processer i cellerna. Anses stimulera mjölkbildning hos kvinnor.

Bristsymptom: Anemi, nedsatt produktion av vita blodkroppar och antikroppar, bristande mjölkproduktion och missfall.

Vitamin B12 (Kobolamin)
Motverkar leverskador. Reglerar bildandet av gallsyror och¬†kolesterolhalten. √Ąldre har ofta B12-brist som kan bero p√• √•lderf√∂r√§ndringar i mage och tarm¬†som f√∂rs√§mrar¬†upptagningsf√∂rm√•gan av B12-vitamin. Bristsymptom: Anemi, f√∂rvirring, tr√∂tthet, irritation, nedsatt koncentrationsf√∂rm√•ga och d√•ligt minne. B12 beh√∂vs vid bildandet av r√∂da blodkroppar och f√∂r nervsystemets funktion. Finns i: Soja, lammlever, anka, fasan, fl√§skk√∂tt, leverpat√©, √§gg, n√∂tk√∂tt, torsk,¬†j√§stextrakt.¬†

C-vitamin
Vattenl√∂sligt vitamin som samverkar med bland annat A, E och B-vitamin samt j√§rn. St√§rker¬†immunf√∂rsvaret. N√∂dv√§ndigt f√∂r hj√§rta, blod, binjurar, lungfunktionen, tandk√∂tt och t√§nder. √Ėkar kroppens f√∂rm√•ga¬†att handskas med stress. C-vitamin fungerar som en antioxidant i kroppens vattenhaltiga faser. C-vitamin och E-vitamin st√§rker varandras effekt som antioxidanter och samspelar p√• ett bra s√§tt. C-vitamin fordras f√∂r att framst√§lla¬†kollagen, det protein som g√∂r huden fast och ungdomlig. St√§rker bindv√§ven och motverkar pigmentfl√§ckar.¬†Bek√§mpar fria radikaler. St√§rker v√§ggarna i hudens tunna blodk√§rl. St√§rker hudens immunf√∂rsvar, ger lyster √•t¬†huden. Motverkar rynkor och g√∂r huden mer elastisk. R√∂kare har st√∂rre behov av C-vitamin i kosten √§n icke-r√∂kare.¬†C-vitamin kan ocks√• ha en bra inverkan p√• grova porer och brustna blodk√§rl i ansiktet.¬†

Bristsymtom: Allergier, trötthet, ökad känslighet för infektioner, blödande tandkött, tandlossning, håravfall, blodbrist, bihålebesvär, ledsmärtor, dålig sårläkning, viktminskning och ont i ben, leder och muskler. 

C-vitamin finns i: Citrusfrukter, röd och grön paprika, pepparrot, persilja, vitkål, nässlor, broccoli, spenat, tomater, nypon, svarta och röda vinbär, hallon, jordgubbar, hjortron och potatis.

D-vitamin
D-vitamin är ett fettlösligt vitamin. D-vitamin hjälper kroppen omsätta kalcium och fosfat. D-vitamin finns i fet fisk, vitaminberikade mjölkprodukter samt matfett. Vitamin D bildas i huden vid solbestrålning, 15 - 30 min om dagen täcker dagsbehovet under sommarhalvåret.  

Skelettbildningen, nervsystemet, reglerar kalkbalansen i skelett och t√§nder,¬†motverkar karies. Bra f√∂r hud och h√•r, bensk√∂rhet (osteoporos) och beh√∂vs f√∂r upptagandet av kalcium och fosfor i¬†tarmen. F√∂rb√§ttrar √§ven upptaget av mineraler. D-vitamin anses √§ven vara bra f√∂r fettf√∂rbr√§nningen d√• det hj√§lper¬†kroppen att ta upp kalcium. √Ąven bra f√∂r immunf√∂rsvaret, motverkar f√∂rkylning, influensa, tr√∂tthet och depression.¬†Bra mot muskelsvaghet, motverkar hj√§rt- och k√§rlsjukdomar.

Bristsymptom: Vid brist retlighet, depression, d√•lig aptit, bensk√∂rhet, led- och muskelv√§rk (fibromyalgi)¬†samt hudsjukdomar (psoriasis). Vid stor brist engelska sjukan och uppmjukning av skelettet (rakitis). √Ąven Crohns¬†sjukdom, autism och cancer kan f√∂rv√§rras av D-vitaminbrist. Finns i: Kantareller, fet fisk, √§ggula matoljor, fiskleverolja, havsalger, sm√∂r och k√∂tt¬†m.fl. livsmedel. D-vitamin bildas av kroppen sj√§lv vid bestr√•lning av solljus.

E-vitamin
Fettl√∂sligt vitamin som samverkar bland annat med A, C och D-vitamin. E-vitamin f√∂rb√§ttrar¬†cellandningen, p√•verkar slemhinnor, centrala nervsystemet, reglerar hormonbalansen. F√∂rb√§ttrar kroppens¬†immunf√∂rsvar och bidrar till gifters nedbrytning i kroppen. Det kallas f√∂r ungdomsvitaminet p√• grund av sin¬†hudv√•rdande och f√∂ryngrande verkan p√• tr√∂tt hy som mist fr√§sch√∂r, elasticiteten och fasta konturer. Skyddar¬†hudcellernas membran mot solljus och fria radikaler vilket bromsar √•lderstecknen. Motverkar rynkor genom att g√•¬†ner i huden och ‚ÄĚf√∂ryngra‚ÄĚ cellerna. Den har en uppstramande effekt och ger en j√§mnare hudton. Motverkar torr¬†hud, g√∂r att kollagenet som ‚ÄĚh√•ller ihop‚ÄĚ huden bryts ner l√•ngsammare, vilket ger fastare hud. Verkar l√§kande och¬†antiinflammatoriskt, hj√§lper stressad hud att √•terf√• balansen.¬†

Bristsymtom: Allergier, blodpropp, led- och muskelsmärtor, muskelförtvining, missfall, åderbråck, blåskatarr, mensproblem, förstorad prostatakörtel, kramper och störningar i nerv- och muskelfunktioner. 

E-vitamin finns i: Vegetabiliska oljor (tex vetegrodd-, solros-, tistel-), vetegroddar, avokado, sötmandel, solros- och pumpafrön. 

Lšs mer >>

 

ANNONSER

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

© Aktuell friskvŚrd. Texter fŚr kopieras om kšllan anges. Producerad av www.riffreklambyra.se.